Wikia

Max & Reuben studioalbums
Tears of the River (2009) – Perfect World (2010) – Tales From the Forest (2010) – Lost Mind (2011) – Social Autumn (2011)

Lost Mind

Cover van Lost Mind

Lost Mind is het vierde studioalbum van de piano rock band Max & Reuben. Het album is verschenen op 7 januari 2011. In augustus 2010 begon de band met de opnames van het album. De single This Is How verscheen op 23 december 2010 op YouTube. Lost Mind wordt door velen gezien als het beste album van Max & Reuben. Het album werd ongelooflijk goed ontvangen.

AlgemeenEdit

Volgens de band is dit een heel donker album, veel donkerder dan de voorgaande albums. Na de release stond in recensies dat deze duisterheid ook duidelijk hoorbaar is; Reuben zingt op een hele andere manier en het geluid van het keyboard klinkt wel alsof het uit de hel komt (bij sommige nummers). De drums klinken ook heel duister.

Reuben brengt ook af en toe echo in zijn stem. Tijdens de opnames was Max hier op tegen, maar hij was er al te laat mee om aan Reuben te vragen of hij het nog kon veranderen. Dit is bij meerdere nummers zo gegaan.

Nadat je een paar nummers hebt geluisterd, hoor je op een gegeven moment een gitaar in het spel. Deze is door Reuben gespeeld. Ook in deze nummers zijn Max' duistere drums te horen en ze doen de nummers goed.

Er zijn twee nummers waar Reuben vrijwel alleen speelt, Backplay en Lonelyness. Backplay bevat op het begin en op het einde een drumsolo van Max en Lonelyness is zelfs helemaal door Reuben alleen gemaakt, Max heeft niks aan deze song gedaan.

Lost Mind is het eerste studioalbum van Max & Reuben waarvoor geen opnames zijn gemaakt in de Dordt Studios. Er zijn voor Lost Mind alleen maar opnames gemaakt in de Landlow Studios. Het album werd uitgebracht onder Landlow Records.

OntvangstEdit

Tijdens het concert op 22 december 2010 werd er voor het eerst materiaal van Lost Mind ter gehore gebracht. Het was het nummer Night 'n Day, dat Reuben zo bijzonder vond. Media vonden het nummer klinken als "veelbelovend" en gaven het nummer een goede beoordeling. Een dag later verscheen de single This Is How. Ook deze werd goed beoordeeld; de meeste opmerkingen gingen over het feit dat het allemaal wel wat donkerder klonk, maar nog steeds als Max & Reuben. En dat was een goed teken.

Het album zelf werd zeer goed ontvangen.

Een recensie gaf het album 9 van de tien sterren, wat wil zeggen dat het album erg goed is. In de recensie stond dat het album geen moment verveelt, en dat het begin, het midden en het einde allemaal perfect zijn. Er wordt op een goede manier van het begin naar het einde gewerkt. Het album zou, volgens de recensie, een van de beste van de band zijn. Wel werd er gesproken over dat het album zichtbaar duisterder is dan zijn voorgangers, iets wat we niet van de band gewend zijn. Maar dit gaat niet ten koste van de goedheid van het album.

Ondanks deze goede recensie zijn sommige anderen wat minder met het album tevreden. Ze ergerden zich aan de duisterheid van het album en werden er zeer somber van, na het album een paar keer geluisterd te hebben. Ze vonden de andere albums beter, omdat die 's zomers en luchtiger klonken. Ze gaven Lost Mind een lagere beoordeling dan hun voorgaande albums. Max & Reuben had hier begrip voor, omdat het album donkerder en vreemder klonk.

ProductieEdit

In juni begon de band met de voorbereidingen. Op 19 augustus (denkt Reuben) startten de opnames. Op 21 augustus werd bekendgemaakt dat het album op 7 januari 2011 zou verschijnen. Een dag later zetten de heren de cover in elkaar; hier hadden ze wel twee uur tijd voor nodig.

Het album lijkt volgens Max (qua bezetting) veel op Tales From the Forest; Reuben zingt, speelt gitaar, doet piano en Max drumt. Wel is het stukken duisterder dan de voorgaande albums.

Vanaf oktober 2010 begon Reuben een gitaar te gebruiken voor nummers. Echter, hij had hem drie dagen geleend van school, dus daarna was hij hem gelijk weer kwijt. Toevallig had Reuben in oktober 2010 drie dagen een snelcursus gitaarspelen gevolgd.

De opnames van het album werden op 15 november afgerond. Op het album staan zestien nummers. Het tweede studioalbum van Max & Reuben (Perfect World) heeft ook zestien nummers. Op 23 november werden de cover en de tracklisting bekendgemaakt.

TracklistingEdit

  1. "Falling"
  2. "This Is How"
  3. "Your Voice"
  4. "Darkness Now"
  5. "Backplay"
  6. "Smash!"
  7. "Dry Plains"
  8. "Live Under the Burning Sun"
  9. "Not Myself"
  10. "One Day"
  11. "Sick Desire"
  12. "Instinct"
  13. "Lonelyness"
  14. "Night 'n Day"
  15. "What is Wrong with You?"
  16. "Lost Mind"

InformatieEdit

  • Opnamedatum: Augustus – November 2010 in de Landlow Studios
  • Release: 7 januari 2011

CrewEdit

  • Reuben – zang, piano, keyboard, gitaar
  • Max – percussie

LinksEdit