Wikia

Piepgeluidjesband studioalbums
Piepgeluidjesparade! (2009) – Piepgeluidjesrommel (2010) – Piepgeluidjesband (2011) – Piepgeluidjesgekte! (2012) – Piepgeluidjeskanonnade! (2013) – Piepgeluidjesbende (2014) – Piepgeluidjeszooitje! (2018) – Piepgeluidjesfanfare! (2019) – Piepgeluidjesfinale (2020)

Piepgeluidjesband cover

Cover

Piepgeluidjesband is het derde studioalbum van de gelijknamige band, verschenen op 25 februari 2011 onder Landlow Records. De eerste single "Beeps of Boilers" verscheen op 23 december 2010, en werd in 2011 nog gevolgd door zes andere singles. Het is de enige release van de band die verscheen tijdens een periode dat drummer Max niet bij de band zat, ondanks dat hij wel op het hele album te horen is. Ook was het jarenlang het laatste album waar Pieter nieuw materiaal voor had opgenomen; pas in 2016 zou hij weer met ze de studio in gaan.

Zes jaar na de verschijning van het album, op 25 februari 2017, verscheen het album in zijn geheel op YouTube.

AlgemeenEdit

De naam van het album werd bekendgemaakt op 7 april 2010. Ook kondigde de band toen aan dat het album meer muzikaal zou worden dan haar twee voorgangers, Piepgeluidjesparade! (2009) en Piepgeluidjesrommel (2010). Ze hoopten zo vroeg mogelijk te kunnen beginnen met de opnamen van het album, zodat er meer tijd zou zijn om het album echt naar hun wensen te krijgen – met voorganger Piepgeluidjesrommel waren ze hier naar hun gevoel nogal mee de mist in gegaan. De band begon officieel met het opnemen van het album in juni 2010, op de dag dat Auke bij de band kwam als gitarist. De piepgeluidentrack van "Piepgeluidjeslied" werd echter al in mei 2010 opgenomen – deze werd ook gebruikt voor "Piepgeluidjes voor altijd", die verscheen op de Beep Sounds EP (2010).

Vóór de release van het album gaf de band aan dat het geluid van het album heel dicht bij het geluid van Piepgeluidjesparade! lag en dat ze daarom goede hoop hadden voor het album. Het album deed het inderdaad goed, maar jaren later gaf Max aan: "Ik heb geen idee waar we toentertijd vandaan haalden dat de sound op dit album ook maar een beetje lijkt op dat van het debuutalbum – oké, misschien de speelsheid, maar voor de rest staat het er echt mijlenver vandaan. Ik moet wel zeggen dat dit album het meest consistent en volwassen is van de eerste drie. We stapten hier al wat meer uit de comfort-zone."

AlbumcoverEdit

De oorspronkelijke albumcover (ontworpen in oktober 2010) werd onthuld op 2 januari 2011 – op deze versie was drummer/zanger Max óók nog te zien. Nadat Max de band had verlaten op 4 januari 2011 werd de versie met hem uit de omloop gehaald. Ruim een maand later, op 8 februari 2011 verscheen een vernieuwde versie van de cover, waar alleen Pieter, Auke en Twan op te zien waren. Dezelfde dag maakte de band de tracklisting bekend. De originele versie van de cover (met Max) is hier te zien: [1].

NummersEdit

"Jimi's Song" gaat over de in 1970 overleden gitarist Jimi Hendrix. Max schreef dit nummer op Hendrix' 40e sterfdag, 18 september 2010, in de caravan van zijn vader, tijdens een weekendje weg. "Het was begin dat jaar dat ik de muziek van Jimi Hendrix oppikte," vertelde Max in 2017. "Ik was nog maar veertien, maar de muzikale eenheid binnen de Jimi Hendrix Experience en Jimi's virtuoze gitaarspel gaven me toen al kippenvel. Ik wenste op zijn sterfdag zó heftig dat hij nog had geleefd, dat ik besloot een nummer over hem te schrijven." Niet alleen het schrijven van het nummer, maar ook het opnemen van het nummer begon op een opmerkelijke datum; 27 november 2010, de dag waarop Hendrix 68 zou zijn geworden.

Op 5 december 2010 speelde de band voor het eerst een nummer van het album live; "Zonneschijn", dat geïnspireerd was door "Sunshine" van Lostprophets. Minder dan drie weken later, op 23 december 2010, verscheen leadsingle "Beeps of Boilers". Tussen maart en juni 2011 verschenen nog zes andere singles.

ProductieEdit

Auke juni 2010

Auke, 5 juni 2010

VoorbereidingenEdit

De band plande aanvankelijk om met de opnamen van het album te beginnen in september 2010, maar in mei 2010 kondigden ze aan dat ze er al in juli 2010 mee wilden beginnen. Op 14 mei 2010 namen Pieter, Max en Twan de piepgeluidentrack op die op "Piepgeluidjeslied" terecht zou komen, maar deze planden ze aanvankelijk niet voor het album.

OpnamenEdit

De opnamen van Piepgeluidjesband begonnen officieel op 5 juni 2010, op de dag dat Auke bij de band kwam als tweede gitarist. Gedurende deze sessie namen ze "Stoelen" op, een nummer dat vooral gekenmerkt wordt door Aukes opmerkelijke gitaarspel. Het grootste gedeelte van de zomer ging de productie niet heel erg hard, zo hadden ze eind juli 2010 pas zes hele nummers af. Twee maanden later zouden ze slechts vier nummers opgeschoten zijn.

Op 28 augustus 2010 nam Twan samen met Max "The Guitar" op. Nadat het nummer afgerond was barstten ze heel hard in lachen uit, omdat ze het nummer zo absurd vonden klinken. Pieter kwam op 16 oktober 2010 in de studio en nam daar samen met Max "Can I Ask You Something?" op, een nummer wat geschreven was door Max en waar hij inspiratie voor had opgedaan van "Haunt My Mind" van The New Regime. Op 27 oktober 2010 nam Pieter ook "Jingle Bells" op met Max; dit zou de komende zes jaar zijn laatste studiosessie met de band blijven.

In oktober 2010 werd de originele versie van de albumcover gemaakt, waar Max ook nog op te zien is. De tweede, resulterende versie die alleen met Pieter, Auke en Twan is, werd gemaakt en onthuld in februari 2011.

Op 9 november 2010 ontdeed de band zich van een aantal bandgerelateerde afspraken, zodat ze in alle rust aan het album konden werken. Mede hierdoor kwam het dat de productie vanaf dat moment harder ging; eind november 2010 had de band 17 nummers voor het album af, maar in december 2010 lag de productie weer wat lager; in deze maand werden alleen "De Onder-Overgang" en "Moeder" opgenomen. Reuben, Max' toenmalige bandmaatje van zijn andere band Max & Reuben, nam op 22 december 2010 keyboard op voor "De Onder-Overgang", waarna het nummer een dag later afgerond werd. Een week later, 's avonds op 31 december 2010, nam Max de naar hiphop neigende track "Moeder" op – dit was het laatste nummer dat in 2010 voor het album werd opgenomen.

Op 1 januari 2011 kreeg Max een bongo cadeau, en nam hiermee "Het eenzame liedje" op. Hij zakte die dag in een depressie, die grotendeels te maken had met het feit dat het voor hem aangename 2010 voorbij was en dat hij erg onzeker was over wat 2011 hem zou brengen. De band maakte op 2 januari 2011 bekend dat ze twintig nummers af hadden voor het album, en dat ze er nog vijf zouden maken. Twee dagen later, op 4 januari 2011, kondigde Max zijn vertrek uit de band aan, maar benadrukte dat hij de band nog zou helpen met het afronden van het album. Formeel gezien nam Twan Max' functie over als drummer binnen de band, maar het was Max die in de studio de laatste drumpartijen voor het album inspeelde.

Gedurende januari en februari 2011 speelde Max de laatste vijf nummers voor het album in. Deze laatste nummers hebben een opmerkelijke poppy inslag; Max kreeg voor bijvoorbeeld "Breezer" inspiratie van een poppy nummer dat hij op de radio hoorde. Ook werkte hij in deze periode veel met keyboard in de studio; deze is te horen op "Breezer", "The Song... For Who Wouldn't" en "For The Guest". De laatste opnamen voor Piepgeluidjesband werden gemaakt op 7 februari 2011, drie dagen eerder dan gepland.

YouTube release (2017)Edit

Op 25 februari 2017, zes jaar na de originele release, verscheen Piepgeluidjesband in haar geheel op YouTube – samen met voorgangers Piepgeluidjesparade! (2009) en Piepgeluidjesrommel (2010). Het album verscheen op YouTube als enige van de drie albums zonder bonustracks. Op 1 maart 2017 verschenen ook de twee EP's Beep Sounds EP en Our Perfect Beeps op YouTube, beide uit 2010.

TracklistingEdit

  1. "Stoelen"
  2. "Kut Proefwerkweek"
  3. "Beeps of Boilers"
  4. "Caberet"
  5. "Het korte liedje"
  6. "Sex, Drugs & Piepgeluidjes"
  7. "The Guitar"
  8. "The Only One"
  9. "Apple Tree"
  10. "Rain"
  11. "Can I Ask You Something?"
  12. "Jingle Bells"
  13. "Zonneschijn"
  14. "Piepgeluidjeslied"
  15. "Jimi's Song"
  16. "Triebawoeliemix"
  17. "Sneeuw in je Kont"
  18. "De Onder-Overgang"
  19. "Moeder"
  20. "Het eenzame liedje"
  21. "3dd.89.33.45ed"
  22. "Breezer"
  23. "Crosstown"
  24. "The Song... For Who Wouldn't"
  25. "For The Guest"

SinglesEdit

  • "Beeps of Boilers" werd gereleased op 23 december 2010
  • "The Guitar" werd gereleased op 3 maart 2011
  • "Jingle Bells" werd gereleased op 5 april 2011
  • "Zonneschijn" werd gereleased op 23 mei 2011
  • "Piepgeluidjeslied" werd gereleased op 28 mei 2011
  • "De Onder-Overgang" werd gereleased op 5 juni 2011
  • "Kut Proefwerkweek" werd gereleased op 24 juni 2011

InformatieEdit

  • Opnamedatum: Mei 2010 – Februari 2011 in de Landlow Studios
  • Release: 25 februari 2011

CrewEdit

Piepgeluidjesband

  • Pieter – piepgeluidjes (11, 14); zang (12); stem (11)
  • Twan – akoestische gitaar (7, 14); piepgeluidjes (7, 14); stem (7, 14)
  • Auke – akoestische gitaar (1); piepgeluidjes (1)

Sessie

  • Max – percussie (1–4, 6, 9–15, 17–21, 23–25); drumpad (7, 10); zang (1–7, 9–11, 13–15, 17–25); stem (12, 14); piepgeluidjes (1–5, 7, 9, 10, 12, 14, 18, 19, 23); keyboard (22, 24, 25); akoestische gitaar (2, 15, 21, 25); geluidseffecten (3, 6, 8, 16)
  • Reuben – keyboard (18)

LinksEdit