Wikia

Piepgeluidjesband studioalbums
Piepgeluidjesparade! (2009) – Piepgeluidjesrommel (2010) – Piepgeluidjesband (2011) – Piepgeluidjesgekte! (2012) – Piepgeluidjeskanonnade! (2013) – Piepgeluidjesbende (2014) – Piepgeluidjeszooitje! (2018) – Piepgeluidjesfanfare! (2019) – Piepgeluidjesfinale (2020)

Piepgeluidjesrommel

Cover

Piepgeluidjesrommel is het tweede studioalbum van de Piepgeluidjesband, verschenen op 25 februari 2010 onder Landlow Records. Het is het eerste album van de Piepgeluidjesband waar oprichter Pieter te horen is als volledig bandlid. Leadsingle "Scheetjes" verscheen op 15 december 2009 en werd tot juli 2010 nog gevolgd door zeven andere singles. Piepgeluidjesrommel werd opgenomen tussen oktober 2009 en februari 2010.

Het album verscheen op 25 februari 2017 (precies zeven jaar na de originele release van het album) in zijn geheel op YouTube, plus een in augustus 2009 opgenomen bonustrack.

AlgemeenEdit

Piepgeluidjesrommel is qua geluid een voortzetting van voorganger Piepgeluidjesparade! (2009). Medio december 2009 werd bekend dat het nieuwe album luisterde naar de naam "Piepgeluidjesrommel", en op 17 februari 2010 werd de tracklist van het album bekendgemaakt op de website van de band.

In maart 2009 sprak de Piepgeluidjesband voor het eerst plannen uit voor een tweede album, met de verwachting dat het tussen eind 2009 en begin 2010 zou moeten uitkomen. De band stopte aanvankelijk in het voorjaar van 2009, maar kwam niet lang daarna weer terug en begon met het opnemen van het album in oktober van dat jaar.

Vergeleken met het voorgaande album wordt er op Piepgeluidjesrommel meer geëxperimenteerd met gitaar, staat slagwerk meer op de voorgrond, en zijn de piepgeluiden heftiger. Zo werd er na de release van het album in een recensie geschreven:

"Het album is deels gelijkwaardig aan haar voorganger, maar het wordt pas op de tweede helft écht spannend doordat Pieter dan veel te horen is. De eerste helft is allemaal maar een beetje van hetzelfde, zonder originele dingen. Het album zou veel beter gekund hebben, zo komt het meer over als een 'moetje'. Het drumwerk van Max is vooruit gegaan, maar het is vooral Pieter die de show steelt met zijn manier van piepgeluidjes maken en het feit dat hij ook meerdere instrumenten speelt. Conclusie: een redelijk goed album, maar wat je na één keer wel gehoord hebt."

Het album werd – tegen alle verwachtingen van de band in – net zo goed ontvangen als haar voorganger. Van het album verschenen tussen december 2009 en juli 2010 maar liefst acht singles. Dit aantal werd in 2012 verbeterd door Piepgeluidjesgekte!, waarvan tien singles werden uitgebracht. Diens opvolger Piepgeluidjeskanonnade! (2013) haalde ook de tien singles.

ProductieEdit

Op 26 oktober 2009 gaf Max aan dat het tweede studioalbum van de Piepgeluidjesband net zoals het debuutalbum in de stijl van piepgeluiden zou zijn. Dit in verband met dat ze dat jaar grotendeels aan zogeheten "B-albums" hadden gewerkt (korte albums bestaande uit popmuziek zonder piepgeluiden). Op 31 oktober 2009 begonnen Pieter en Max met de officiële opnamen voor Piepgeluidjesrommel. Deze eerste opnamesessie vond plaats in Pieters woning, ook al zat hij op dat moment niet officieel bij de band.

In november 2009 werkte de band vooral aan songteksten, terwijl de opnamen wat meer op een laag pitje bleven – "Piepgeluidjesboel" en "Zing de geluiden" werden echter nog wel begin die maand opgenomen. Naast het schrijven van nieuwe teksten gebruikten ze ook teksten die geschreven waren voor Piepgeluidjesparade!, maar het album niet gehaald hadden. Zo werden "Zing de geluiden", "Scheetjes" en "The Silence Sound" geschreven in januari en februari 2009, hoewel de tekst van "Scheetjes" vertaald in het Engels op Piepgeluidjesparade! terecht kwam op "Scenardi Valences". Het opnameproces voor het album liep tot begin december 2009 wat langzaam omdat ze eerst nog hun B-album The Last of This Year moesten afronden; op 8 december waren ze hiermee klaar en kwam er meer pit in de productie van Piepgeluidjesrommel.

Pieter kwam op 25 december 2009 officieel terug bij de band, nadat Max hem telefonisch had teruggevraagd. Vanaf dit moment ging het productieproces veel harder; op 29 december 2009 en 2 januari 2010 hielden Pieter en Max twee grote opnamesessies waar ze onder andere "Herrie", "Kabaal", "Fietsen" en een gedeelte van "Piepgeluidjes-song II" opnamen. Ondertussen hield Max op 31 december en 1 januari sessies in zijn eentje, waar "Geef niet op", "Kleuren-kleuren", "The Fix-Mixer" en de andere helft van "Piepgeluidjes-song II" uit voortkwamen. Tijdens de opnamesessie op 2 januari nam Pieter naast piepgeluiden ook percussie en gitaar op. In januari 2010 begon de band opnamen te maken met Max' nieuwe gitaar die hij op nieuwjaarsdag had gekregen; met deze gitaar werd onder andere "Tering Pleuris Song" opgenomen. Echter, Pieter speelde tijdens de opnamesessies op een minigitaar die hij in oktober 2009 aan Max had gegeven, en die sindsdien bij hem stond.

Op 15 januari 2010 gaf Max aan dat er op dat moment twintig nummers klaar waren, met nog vijf nummers te gaan – deze werden in februari 2010 geschreven en opgenomen. Begin februari vond Max een zangopname terug uit juli 2008, die toentertijd gemaakt was voor zijn oude project Februari-Music. Max besloot de opname te gebruiken voor "Mijn muziek", en zong de tekst over zodat hij zowel met als zonder de baard in de keel op het nummer te horen was. De laatste opnamesessie vond – zoals gepland – plaats op 13 februari 2010; hier werd "Piepgeluidjes-mix" opgenomen. Nog dezelfde avond was het hele album gemixt. Op 18 februari, slechts een week voor de release van het album, werd de albumcover in elkaar gezet. De foto op de cover, die gemaakt is in november 2009, is Max te zien die een schuin peace-teken doet.

YouTube release (2017)Edit

Op 22 januari 2017 maakte de band bekend dat Piepgeluidjesrommel op 25 februari 2017 (precies zeven jaar na de originele release van het album) in zijn geheel op YouTube zou verschijnen, samen met Piepgeluidjesparade! (2009) en Piepgeluidjesband (2011). Op 19 februari 2017 werd op de valreep bekendgemaakt dat de YouTubeversie van het album een bonustrack bevat, "Stildagen". Dit in augustus 2009 opgenomen nummer stond aanvankelijk helemaal los van Piepgeluidjesrommel – oorspronkelijk is het afkomstig van het in september 2009 verschenen B-album Peace!. "Stildagen is het enige nummer van alle B-albums waar piepgeluidjes op te horen zijn, dus deze was wel de moeite waard om mee te geven als bonustrack op Piepgeluidjesrommel," heeft Max verklaard.

TracklistingEdit

  1. "Piepgeluidjesboel"
  2. "Zing de geluiden"
  3. "The Silence Sound"
  4. "Scheetjes"
  5. "Pijn in mijn hart"
  6. "R.O.D.T. Sound"
  7. "De paal"
  8. "Een volgende"
  9. "Zaag"
  10. "Poep"
  11. "Fietsen"
  12. "Geef niet op"
  13. "Kleuren-kleuren"
  14. "The Fix-Mixer"
  15. "Piepgeluidjes-song II"
  16. "Herrie"
  17. "Kabaal"
  18. "Piepgeluidjes-concert"
  19. "Piepgeluidjeszooitje"
  20. "Tering Pleuris Song"
  21. "Pijp"
  22. "Muziek"
  23. "Piepgeluidjesliefde"
  24. "Mijn muziek"
  25. "Piepgeluidjes-mix"

YouTube 2017-release bonustrack

26. "Stildagen"

SinglesEdit

  • "Scheetjes" werd gereleased op 15 december 2009
  • "Fietsen" werd gereleased op 3 januari 2010
  • "Herrie" werd gereleased op 19 februari 2010
  • "Piepgeluidjesboel" werd gereleased op 30 maart 2010
  • "Pijp" werd gereleased op 15 april 2010
  • "Kabaal" werd gereleased op 11 mei 2010
  • "Zaag" werd gereleased op 15 juni 2010
  • "Piepgeluidjes-concert" werd gereleased op 26 juli 2010

InformatieEdit

  • Opnamedatum: Oktober 2009 – Februari 2010 in de Landlow Studios, behalve:
"Mijn muziek": juli 2008 en februari 2010
"Stildagen" (bonustrack): augustus 2009
  • Release: 25 februari 2010

CrewEdit

  • Max – percussie (1–5, 7–13, 15–18, 21–26); zang (1–5, 7–13, 15, 20–24, 26); piepgeluidjes (1–5, 7–13, 17, 19–25); akoestische gitaar (20); geluidseffecten (4, 12, 14, 25)
  • Pieter – piepgeluidjes (4, 9, 11, 12, 15–18, 26); percussie (17); akoestische gitaar (16); stem (4)
  • Felix – piepgeluidjes (7)
  • Dailen – geluidseffecten (6)

LinksEdit