Wikia

Max & Reuben studioalbums
Tears of the River (2009) – Perfect World (2010) – Tales From the Forest (2010) – Lost Mind (2011) – Social Autumn (2011)

Social Autumn cover

Cover

Social Autumn is het vijfde en laatste studioalbum van Max & Reuben. Het verscheen op 13 oktober 2011. In december 2010 werd begonnen met het opnemen en de band was ermee klaar in juli 2011. De single "What You Do" verscheen op 3 september 2011.

Het album werd goed ontvangen, maar iets minder goed dan zijn voorloper, Lost Mind. Dit terwijl Max en Reuben allebei hadden verwacht dat Social Autumn beter zou aanslaan dan Lost Mind. De reden dat het wat minder scoort dan Lost Mind is dat het album volgens velen rommelig klinkt. De productie is overhaast, dit was bij Lost Mind duidelijk niet.

Social Autumn verscheen op dezelfde dag als het debuutalbum van Frozen Sun, The First House at the End of the Street.

AlgemeenEdit

Oorspronkelijk werd het vijfde album in december 2010 opgenomen onder de naam Down to Earth, maar begin januari 2011 werd alles geschrapt en werden de opnames uitgesteld. Dit omdat de band het album veel te afgeraffeld vond klinken. [Drie nummers van Down to Earth verschenen op 25 februari 2011 op de Inspiration EP.] Eind april 2011 maakte Max bekend dat het titelnummer van het originele album Down to Earth ook op Social Autumn komt te staan, maar dan wel in vorm van een nieuwe versie. Dit bleek achteraf toch niet waar te zijn.

De bandleden spelen voor het eerst weer sinds Tales From the Forest verschillende instrumenten: Max doet naast drummen ook zingen. Ook is dit het eerste album waar sessiemuzikanten op voorkomen.

Volgens Max staat er voor iedereen wel iets. Sommige songs zijn gewoon vanouds pianorock, maar de meeste zijn wat aan de alternative kant, wat nieuw is.

Op 29 april 2011 werd het eerste nummer ter gehore gebracht: "Bombed Into Submission". Dit nummer werd live gespeeld in de Landlow Studios. Het nummer werd akoestisch uitgevoerd maar de studioversie van het nummer is gedaan met de elektrische gitaar. Eerst werd aangekondigd dat "Bombed Into Submission" de single van Social Autumn zou worden, maar later werd hier vanaf gekeken. In juli 2011 maakte de band bekend dat "What You Do" de single was geworden.

Studio 30-04-2011

Max & Reuben in de studio voor Social Autumn op 30 april 2011

Op 1 juni werd er een video online gezet waarin te zien is hoe Max & Reuben in de studio aan het album werkt. Deze video werd een paar dagen later weer offline gehaald.

De tracklisting werd bekendgemaakt op 15 augustus 2011. Op 1 september werd de cover onthuld.

SingleEdit

De single "What You Do" verscheen op 3 september 2011 als single. Het nummer werd goed ontvangen. Sommigen zijn van mening dat het nummer wat 'zwak' uit de kast komt, maar om de een of andere reden zit er ook weer een sterk laagje om het nummer, vinden ze.

InspiratieEdit

De bandleden hebben tijdens het maken van enkele nummers inspiratie gehaald uit de muziek van Bloc Party; een band die Reuben Max aanraadde. Ook de releasedatum van het album is volgens Max een verwijzing naar Bloc Party; op 13 oktober 2011 werd zanger/gitarist Kele Okereke 30 jaar.

ProductieEdit

Studio

De Landlow Studios op 3 maart 2011, als Max er in bezig is met een onbekende demo

Op 12 januari 2011 startte sessiemuzikant Pepijn met de opnames van een song. Hiermee waren de opnames van het album officieël begonnen. Maar Max en Reuben zouden zich pas in juni 2011 aan de song wijden. Eerst wilde Reuben het nummer voor geen geld op het album hebben ("Doe maar op een compilatiealbum ofzo!") maar Max wilde het er met alle geweld wél op hebben. Hij ging er vervolgens mee aan de slag, drie uur later was hij met de song klaar. Toen Reuben anderhalf uur later weer terugkwam, had hij zich bedacht en stemde hij in om het nummer op het album te zetten. Hij gaf de hint dat Max, die normaal een lage stem heeft, erg hoog zingt op het nummer.

Op 18 februari was Reuben in de Landlow Studios om een nummer op te nemen. Max kwam ongeveer twee dagen later om het nummer te drummen, als voorbeeld voor later. Reuben produceerde de het nummer en zorgde voor een jaren '80-geluid. Reuben is maart 2011 ook in de Dordt Studios geweest voor opnames, maar die opnamen hebben het album niet gehaald.

Op 2 maart 2011 werd bekend dat het album was uitgesteld. Maar een dag later bevond Max zich toch weer gewoon in de studio. Rond deze tijd was Max bezig met zichzelf "opwarmen", om het drummen extra te trainen. Max maakte drumcovers van nummers van Jimi Hendrix, Lostprophets enz. Mede warmde Max zich op omdat hij toen al met Reuben bezig was het album opnemen. Door drumcovers te maken oefende Max het drummen ook nog een beetje bij. Elke drumcover nam hij net zo lang op tot hij precies goed was, al nam hij hem tien keer op.

Op 1 mei 2011 waren er vijf nummers af en werd de cover gemaakt. Op 10 juli 2011 werden de albumopnames afgerond.

TracklistingEdit

  1. "Sometimes"
  2. "What You Do"
  3. "December"
  4. "Social Day"
  5. "Bombed Into Submission"
  6. "I Don't Know"
  7. "The First Princess"
  8. "Return of the Rain"
  9. "Hopes"
  10. "Spider Trap"
  11. "Festival"
  12. "Lantern Post"

InformatieEdit

  • Release: 13 oktober 2011
  • Opnamedatum: Januari – Juli 2011 in de Landlow Studios

CrewEdit

Max & Reuben

  • Reuben – leadzang, achtergrondzang (6), keyboard/piano, gitaar, bas (1)
  • Max – percussie, achtergrondzang, leadzang (4, 6, 8)

Sessie

  • Pepijn – gitaar (4, 6, 8)

Externe linksEdit