Wikia

Max & Reuben studioalbums
Tears of the River (2009) – Perfect World (2010) – Tales From the Forest (2010) – Lost Mind (2011) – Social Autumn (2011)

Tales From the Forest

Cover van Tales From the Forest

Tales From the Forest is het derde studioalbum van pianorockband Max & Reuben. Een tijdje werd vernomen dat het album het laatste zou zijn dat de band persoonlijk had opgenomen, maar in het najaar van 2010 werd dit ontkend. Het album is verschenen op 10 juli 2010. Het album wordt door velen beschouwd als een van hun beste, na Lost Mind.

ProductieEdit

Voordat de tracklisting bekend was gemaakt, waren er al twee songs die bekendwaren. De eerste track was The Fallen Emperor, de naam van deze track was al bedacht tijdens het opnemen van het tweede album, Perfect World, in januari 2010. I Fear was aangekondigd in februari 2010.

Op 8 maart 2010 vroeg Max, via de mail, aan Reuben wat de naam van het album zou worden. Op 9 maart 2010 antwoordde Reuben: ik denk dat we voor dit album meer een verhaal in de tekst moeten doen, over iets onvoordehandliggends (dat ziet er niet uit als een woord) en daarom dacht ik aan een naam als "tales from the forest" of "storytellers diary" (verhalen van het bos of het dagboek van de verhalenverteller maar dat weet je wel toch?)

Op 9 april werd aangeven door Max dat het album voor onbepaalde tijd in de ijskast werd gezet. Op 18 mei 2010 werd bekend dat het album in juni 2010 opgenomen zou worden. De schrijf- en opnamesessies waren van 18 tot 20 juni 2010.

Het albumEdit

Volgens Max moesten de fans van de band zich voorbereiden op een 'erg heavy album'. Het materiaal dat op het album te horen is, is niet wat je normaal verwacht van Max & Reuben. Op dit album komen aggressievere drums voor en er is een gitaar te horen in een nummer. Op 21 juni werd door Max bekendgemaakt dat het album tien minuten klokt. Op dezelfde dag maakte hij ook de tracklisting bekend.

Reuben doet de leadvocals op het album. Het is de eerste keer dat hij dit doet. Max doet op slechts twee nummers de zang. Wel zit hij vrijwel op elk nummer achter de drums. Het plan was dat hij ook keyboard zou gaan doen. Het zou niet de eerste keer zijn, want op het vorige album, Perfect World, deed hij ook keyboard en dit pakte goed uit. Max heeft met de nummers op dat album bewezen ook goed keyboard te kunnen spelen, ook al heeft hij daarvoor nooit ervaring gehad met pianospelen.

Er staan tien nummers op het album. Gemiddeld duren de nummers een minuut, maar er zijn uitzonderingen van nummers tussen de halve en de twee minuten. Het album is verschenen op 10 juli 2010. Max wilde het eigenlijk later, maar Reuben wilde niet zo lang wachten om het album uit te brengen.

Op 29 mei 2010 overleed acteur Dennis Hopper. Max is volgens eigen zeggen jaren fan van hem geweest - al sinds zijn achtste. Het was een grote schok voor Max geweest toen hij hoorde dat Hopper was overleden. Een dag na het overlijden van Hopper stuurde Max een email naar Reuben met de vraag of hij een tragisch nummer kon componeren, een nummer opgedragen aan Dennis Hopper. Dit nummer hebben ze op 19 juni opgenomen en Goodbye, Dennis genoemd. In dit nummer speelt Max gitaar.

TracklistingEdit

  1. "Intro"
  2. "The Song Without A Name"
  3. "Your Last Mistake"
  4. "I Fear"
  5. "The Fallen Emperor"
  6. "Goodbye, Dennis"
  7. "Will It Be Me"
  8. "Tales From the Forest"
  9. "Tonight Is All Over"
  10. "Flowerfields of Stone"

InformatieEdit

  • Opnamedatum: Juni 2010 in de Dordt Studios
  • Release: 10 juli 2010

CrewEdit

  • Reuben – leadzang, keyboard
  • Max – snaredrum, zang (6; 9), gitaar (6)

LinksEdit